søndag 21. april 2013

Nesten på dagen året...

... finner jeg meg innlogget på blogspot.com og ser det triste faktum at det er altså nesten et år siden siste innlegg på bloggen. Jeg kan ikke annet enn beklage dette. Ingen unnskyldninger eller forklaringer. Det blir bare for dumt.

I stedet tenkte jeg å skrive noen ord om hvor jeg driver på akkurat nå. Av alle steder i Norges langstrakte land, så har jeg havnet i Ålesund! Altså, min fars far er fra Ålesund, så helt ukjent er det ikke, men dette er et stykke bakover i tid. Og det er et resultat av at min forskningsmetode om å konsentrere meg om de rette linjer har gjort at jeg stopper opp, med behov for mere informasjon. Jeg har altså ikke fulgt direkte aners søsken og deres familier, selv om dette HVER ENESTE GANG jeg har gjort det, har ført meg et stykke fremover, eller burde jeg si bakover eller kanskje sidelengs. Slektsforskning kan ta mange retninger. Det er ikke mangel på vilje som har gjort at jeg bruker denne metoden, men mangel på tid. Jeg har konsentrert meg om de rette linjene, og latt grenene ellers få vente til "jeg får tid"...

Min tipp-oldefar, Michael Martinus Lund som jeg tidligere har blogget vått og tørt om tidligere, hadde fem søsken, hvorav fire vokste opp. Ingvard f 1850 d 1924, Emilie Mathilde f 1855, Julie Marie f 1857 og Anna Pauline f 1859. Gudrun Edvarda f 1867 døde året etter. Det er søstrene Julie Marie og Anna Pauline som er gjenstand for min lille avstikker til Ålesund.

Julie Marie ble konfirmert 6 oktober 1872 i Domkirken i Trondheim. Hun forefinnes sålesdes i folketellingen for Trondheim i 1865, hvor familien bodde i Kongensgate, og i 1875 hvor hun arbeidet som syerske og familien bodde i Voldgate 2. I kirkeboken for Domkirken finnes en utflytting fra Trondheim til Bergen i 1882. I folketellingen for 1900, finnes hun som "butikkjomfru" i Ålesund, i søsteren Anna Paulines manns forretning. Jeg kommer tilbake til dette. Hun er også i Ålesund i folketellingen for 1910, fortsatt ugift 52 år gammel og arbeider som "Butikjomfru paa kolonialforretning". Jeg har ikke ingen annen informasjon om henne etter 1910.

Anna Pauline ble konfirmert 4 oktober 1874. Hun har samme bosted som søsteren i 1865 og 1875. Hun var fadder i dåpen til Antonie Marie Lund, tredje barnet til broren Ingvar Severin, i 1887 i Bakke kirke. I kirkeboken for Ålesund står hun derimot som innflyttet i 1881. Ved folketellingen i 1900 var hun nevnt sammen med mannen Peder Julius Sandvig og ti barn, boende i Storgade i Ålesund. Første barn Per Sandvig født i 1883 i Bergen. Andre barn Elen født i 1884 i Ålesund. Noe sier meg at turen går til byen blant de syv fjell for leting etter giftemål og første barns dåp.

Det er verd å nevne barnas navn og fødselsår, da oppkallingsreglene ser ut til å vært fulgt: Per f 1883, Elen f 1884, Aslaug f 1886, Michal f 1888, Johanne f 1889, Ingrid f 1892, Otto f 1894, Anna f 1895, Peder Julius f 1897, Hjørdis f 1898. Barna er i 1910 tellingen enten på skole eller arbeider i ulike funksjoner i kolonialforretningen i Storgaten.

LivS fra DIS-Chat hjalp meg med å finne bilder fra Storgata fra perioden, og også bilder av familien.
Digitalt Museum bilde av Storgata, Ålesund.
Fylkesfoto.no har flere bilder av Sandvig familien.

Veldig spennende å følge denne greina litt videre.

Oppdatering:
Etter en kjapp leting i Bergen rundt 1883 etter dåp til Per, eller giftemål for Peder Julius og Anna Paulina, tok jeg vettet fatt og sjekket konfirmasjonen til Per. Og fant ut at han var døpt i Ålesund 24 juni 1883. Dåpen fant jeg også. Veldig interessant at også Anna Paulines andre søster Emilie Mathilde Lund er i Ålesund som fadder. Usikker på om hun er der for anledningen eller mer permanent. Må lete litt mer...

Oppdatering 2:
Emilie Mathilde Lund ble gift i Bergen i 1883 med John Mathias Eidsaae. De fikk fire barn, hvorav to vokste opp. Paul Ernst Lund f 1884 d 1888, Erling Thoralf f 1886 d 1911, Paul Ernst Lund f 1888 og Michal Lund f 1891. John Mathias døde i 1929, og Emilie Mathilde året etter. Interessant at Madam Elen Lund tok turen ned for å være fadder til første barnet. Emilie er i ekteskapsinnførselen anført som jfr og ikke pige. John Mathias Eidsaae var handelsborger i Bergen. Restaurantør, megler av hus med mere.
Så igjen viser folketellingen 1910 seg å være særdeles upålitelig. Det finnes utallige eksempler på at det er mye tilfeldig informasjon i tellingen som absolutt må dobbelsjekkes mot primærkildene, og således må brukes som "letehjelp".

2 kommentarer:

Wenche Gysler sa...

Dette var litt av et sammentreff!
Kom tilfeldigvis over bloggen din da jeg for en tid siden søkte på Anna Pauline Lund som er min oldemor.
Min bestemor Anna Sandvig giftet seg med Leif Grønning fra Trondheim. Jeg har lest bloggen din med stor interesse.

Mvh
Wenche Gysler





Anonym sa...

Hei. Fant du din søster? Vet du navn? Eller hva het/heter din mor?