fredag 14. november 2008

Mitt navns opphav...

Stene navnet.

Jeg har lenge lurt på hvor Stene navnet kom fra. Gode kandidater har vært Byneset og Verdal. Min fars aner går fra Vardø, og hvordan Stene navnet kom dit var et mysterium. Da jeg begynte igjen med slektsforskning i november i fjor - ganske nøyaktig for et år siden, etter 15 års pause - så fant jeg ut at linjen i Vardø gikk som følger: Borghild Stene (f 1912), Selmer Kristoffer Stene (f 1886) begge født i Vardø. Deretter Petter Olsen Stene (f 1842) fra Vuku i Verdal. Men han var født på Slapgaardsenget, altså en plass under gården Slapgaard i Vuku. Hans far het Ole Pedersen og var også født på Slapgaard. Så hvor kom Stene navnet inn?

Jeg vet at Petter Olsen Stene kom til Vardø i 1876 9 oktober 1876, det har jeg funnet i mannskapslistene på Vardøhus festning. Han var musketer, og hadde vervet seg for 5 år. Han giftet seg 14 oktober 1877 med Grethe Josefine Oline Olsdatter. Kort tid før, 5 juni hadde de fått en sønn som døde for dem 22 august. Frem til 1900 så fikk de tre barn, Marie Olufine Gurine i 1884, Selmer Kristoffer i 1886 og Olaf Georg i 1890. Usikkert forløpig om de hadde andre barn som døde.

Slektsforskning er både på godt og vondt... Men i dag er det litt godt. Jeg fant i arkivet til Nordre Trondhjems Amt loddtrekningslister for Verdal i 1864. Der sto som nummer 84, Petter Olsen født 25 februar 1842 på Storstad i Vuku, komfirmert i 1858 nåværende bosted Stenesvald og han arbeidet som dagarbeider. Det vittige er at han ikke møtte opp selv, han var "I Sverig" og skulle "muldteres". Prøvde han å unndra seg militærtjeneste?

Dette er gode nyheter for søket mitt etter Stene navnets opphav i min familie. Det kan da tyde på at han i hvertfall i 1864 oppholdt seg på Stene gårdene, og således tok navnet derfra. Jakten fortsetter i hans militære karriere for å se hvordan han endte opp i Vardø som frivillig soldat, vervet for en periode på 5 år... Og som veldig mange som dro oppover, så kom de ikke nedover igjen. Det sørget de finnmarkske damene for... :)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Gratulerer Petter, da var opphavet til etternavnet ditt endelig funnet og bekreftet! Det er mange som starter slektsforskningen med utgangspunkt i navn. En av dem du også? :-)

Vidar Øverlie sa...

Petter, mange takk for en super blogg som jeg leser med stor interesse. Meget flotte innlegg, gleder meg alt til neste.

Anonym sa...

Hei! Mitt navn er Malin stene. Er veldig interessert i slektsforskning, og hvor navnet mitt kommer ifra. Det jeg vet er at olderforeldrene mine bodde i verdal som voksne og at oldefar kommer i fra steine (namsos) vittig å lese om det du har funnet ut om slekten din..kanskje vi ha samme røtter?:)