fredag 16. januar 2009

Prosjekt digitalisering av kirkebøker

Jeg ble oppringt forrige fredag av leder i DIS-Østfold, Anne Marie Sandhaug, som spurte om jeg kunne tenke meg å delta i en DIS prosjektgruppe som skulle se på prosjektet "Digitalisering av kirkebøker", dvs å gjøre de søkbare f.eks via Digitalarkivet. Jeg har lenket til samarbeidsavtalen mellom Riksarkivaren og DIS Norge tidligere, og synes den er en god avtale som verner om både det arbeidet som gjøres, men også om resultatet. Det gir fleksibilitet i forhold til publikasjon av det, og sørger for at eierskapet blir værende hos de som faktisk gjør jobben.

En ser i dag et enormt arbeid som allerede er gjort, masse som er under arbeid, men vi ser også en stor del av de scannede kirkebøker som ikke er påbegynt. Det er dette DIS Norge ved denne prosjektgruppen skal ta tak i, og jeg har sagt meg villig til å delta.

I dag presenterte DIS Norges leder på sin blogg mer informasjon om prosjektet.

Prosjektleder er Anne Marie Sandhaug. Hun har fått med seg følgende deltakere:

Mette Værnes, Oslo
Petter Stene, Oslo
Gunnar Borvik, Rogaland
Per-Olav Broback Rasch, Bodø
Remi Pedersen, Buskerud
Ketil Figenschoug, Trondheim

Dette er en veldig spennende sammensetning, og de fleste kjenner jeg fra før fra ulike sammenhenger. Dette er et viktig arbeid som jeg ser frem til. Jeg skal ikke foregripe begivenhetenes gang ved å komme med utspill her, men dette har jeg litt meninger om... :)

Ingen kommentarer: