mandag 22. desember 2008

Slektsgranskingstudiet ved Høgskulen i Volda, status

Nå er det dagen før dagen før dagen, og de som ikke har alt ferdig, innhentes vel av panikken rundt omkring nå. Selv har jeg et avslappet forhold og er bortimot klar. Jeg lar meg mest stresse av andre som stresser rundt, altså som om jeg er den eneste på et stor kjøpesenter som beveger meg i slow-motion, og således blir implisitt påvirket av andres tempo, kjas og mas. Men det var ikke dette innlegget skulle handle om. Det var studier og Høgskulen i Volda.

(Bildet er "lånt" fra Høgskulen i Volda sine hjemmesider)

Høstsemesteret i 2008 hadde tre obligatoriske innleveringer, samt noen obligatoriske oppgaver som skulle løses på forumet i Fronter (som er det "skole-systemet" som brukes. Jeg har skrevet litt om det før her.) Studiet er 100% nettbasert og all kommunikasjon med lærere og studenter har foregått elektronisk. Nå er beskrivelsen av vårsemesteret 2009 klart for SLG102, del to av det planlagte slektsgranskingstudiet ved skolen.

Det som er spesielt denne gangen, ser ut til å være arbeidsformen. Arbeidskravene som er listet opp er:
1. Skrive 2 individuelle oppgåver, ei frå kvar av dei to første delane av emnet, i samsvar med nærare oppsette formkrav og framdriftsplan. Kvar oppgåve skal ha eit omfang på mellom 1.000 og 4.000 teikn utan mellomrom.

2. Skrive kortare kommentarar (responsar) til oppgåveutkast frå 2 medstudentar. Kommentar skal ha eit omfang av 500-1500 teikn utan mellomrom, og kan gjevast i forum.

3. Levere eit utkast til sjølvstendig individuell oppgåve innan fastsett frist.

4. Kommentere utkast til sjølvstendig oppgåve frå to medstudentar innan fastsett frist.

5. Levere endeleg versjon av sjølvstendig oppgåve innan gjeven frist (eksamensdato).

Vi skal altså evaluere hverandre, og evalueringen vil også bli evaluert. Det som er spennende er de to delene som semesteret består av. Når jeg ser på pensum, så ser jeg at del 1 er "Praktisk arbeid med publisering av slektsstoff" mens del 2 er "Nokre relativt lite brukte kjelder". Så det blir en del skriving og dette er noe av det jeg synes er kanonbra øvelser - å lage brødtekst av hendelser. Det er noe jeg har forsøkt også litt her på bloggen, og kanskje kommer det mer etterhvert.

Men i hvertfall så skal jeg gå SLG102 på Høgskulen i Volda våren 2009, og jeg gleder meg rått! Det som er litt spennende, er at vi kan få en del nye med-studenter. Jeg så nemlig under Forkrav at man må ha SLG101, men "SLG101 og SLG102 kan takast parallelt". Noen som er rå nok ?

Åh, før jeg glemmer det. Vi har ikke fått sluttkarakter for SLG101 enda. Men vi fikk i helgen melding på Fronter om "Litt informasjon om dei gjevne karakterane og evaluering av emnet kjem i Fronter måndag 22.12.", så jeg venter i åndeløs spenning fortsatt.

Ingen kommentarer: