tirsdag 30. desember 2008

Strinda Historielag (og Byåsen Historielag)

I min serie om historielag, og min vante tradisjon om å melde meg inn i historielag hvor jeg har vesentlig slekt, har jeg nå kommet til Strinda Historielag. Strinda er kommunen som omkranset Trondheim, og hvis deler over tid er blitt innlemmet i Trondheim kommune.

Det er således et litt pussig område å lete i, da enkelte kirker har tilhørt både Trondheim og Strinda. (Lade, Bakke). Men det er bare å ta sognehistorien til hjelp. Spesielt vanskelig for meg å skjønne var det at områdene på Byåsensiden, helt på andre siden av elven hørte til Strinda i sin tid, og således måtte ta den lange veien til f.eks Lade eller Bakke. Deler av det som i dag er Granåsen for eksempel, hørte til Leinstrand. Jeg hadde noen fra Smistad som sognet dit. Høyst forvirrende område å lete i. :)

Strinda Historielag ble stiftet i 1996, og har ca 230 medlemmer. Formålet er å spre kunnskap om fortid og nåtid på Strinda, og de arbeider for å ta vare på kildematerialet til områdets historie. De har gitt ut en årbok hvert år siden 2001. De konsentrerer seg mest om området begrenset til skolekretsene Berg, Eberg, Brundalen, Charlottenlund, Solbakken (Jonsvatnet), Strindheim og Åsvang.

Mens jeg skriver dette, så ble jeg av Torillaa gjort oppmerksom på Byåsen Historielag, og de har en del bilder bl.a av Frøseth og Halsetaunet gårdene, hvor mine forfedre har tråkket. Så da måtte jeg også melde meg inn der. Takk og lov for halv skatt i desember... ;)

Byåsen Historielag er en forening for alle interesserte som tilhører Byåsen sogn i gamle Strinda kommune, og har til formål å granske og verne alle fortidsminner og kulturlivet ellers i sitt område og foreta opptegnelser av historie og målføre i det samme området. Historielaget ble stiftet i 1992.

Og når man har meldt seg inn i et historielag, så vil man også gjerne ha publikasjonene deres. Så 8 stk Strinda historielags "Strinda den gang da", og 15 stk "Byåsminner", Byåsen Historielags årlige publikasjon, er bestilt, og jeg gleder meg rått til å få dem i hus...

Jeg gjentar min oppfordring til å støtte lag hvor du har slekt, og hvor det er vettug aktivitet.

2 kommentarer:

TorillJ sa...

Når skal du flytte Petter? Trenger vel noen nye kvadratmeter til boksamlingen snart

Petter Stene sa...

Slektsforskerens Rom har fortsatt plass... :)