søndag 30. november 2008

Nyttårsforsett

Det begynner å bli tiden for å komme med store lovnader om hvor bra alt skal bli i det nye året som er bortimot en måned unna unnfangelse. I stedet for å kutte ut røyk (røyker ikke), alkohol (usedvanlig måteholden i voksen alder) eller å begynne å trimme (liker meg sjæl som jeg er), så tenkte jeg at jeg skulle bli litt mer strukturert.

Jeg har hatt en tendens i slektsforskningen til å jobbe etter skippertak metoden. Det kan nok bunne ut i at jeg har hatt litt råti med tid, men det er ingen unnskyldning for å være uvøren. Og med uvøren mener jeg at jeg har det for travelt til å dokumentere det som IKKE gir resultater. Nå er ikke slektstreet mitt så stort forløpig. Rundt 600 personer, men stort sett bare rette linjer med søsken og ektefeller. Det er riktignok større grener som fortsatt ligger i papirformat og gliser til meg, men det får så være. Kommer tid, kommer råd. Det er ikke de som får glede av nyttårsforsettet denne gangen... ;)

Så jeg skal gå gjennom de forskjellige stedene jeg har slekt, og lage todo (I Legacy heter det Gjøremål) slik at jeg vet hvor jeg står, og når jeg da skal begynne på de greinene, så vet jeg hva jeg har gjort, og hva det er som skal gjøres. Jeg tror at man får mye igjen for dette senere, spesielt også at man har dokumentasjon på hva man har gjort og hvilken tankeprosess man la til grunn for det arbeidet som er gjort, og ikke bare det som bar frukter men også det som førte til utrevne hår, tårer og tenners gnissel.

Så her er mitt nyttårsforsett for 2009:
Jeg skal gå gjennom slekten min i Legacy og legge inn gjøremål på strategiske personer og steder, slik at jeg lettere skal få oversikt over hva status er, hva som er gjort og ikke minst hva som skal gjøres.

Hvilke nyttårsforsett har dere ?

3 kommentarer:

TorillJ sa...

oj, tidlig ute PetterS!

Nyttårsforsettet mitt er faktisk å få satt trening på dgsorden igjen. Det siste året har det blitt lite av det av forskjellige grunner. Og jeg må også innrømme at jeg savner det ;-)

Laila N. Christiansen sa...

Mitt nyttårsforsett hvert år er å ikke ha noen nyttårsforsett, men jeg vil gå gjennom alle kildene i Legacy og justere måten de er registrert på. Arbeidet har alt starta, så jeg håper jeg er ferdig en gang på nyåret. Vi kan jo kalle det et slags nyttårsforsett...

Petter Stene sa...

Nyttårsforsett, adventsforsett, påskeforsett. Alle høytider sine forsetter, sier nå jeg. Det viktigste er at man tar tak i ting, ikke nødvendigvis når man gjør det. Og selv om nyttårsforsetter har en tendens til å ryke, så kan man sammen hele året minne hverandre på å stå på og fullføre det man startet på.