onsdag 3. desember 2008

Gravminnet til Mikal Lund restaurert

I tidligere blogginnlegg ("Ny" grav funnet og Graven til Mikal Lund - En oppdatering) så har jeg fortalt om en grav jeg fant på Domkirkegården i Trondheim hvor min tippoldefar Mikal Martinus Lund er gravlagt. Gravminnet var i dårlig forfatning, så jeg ba Trondheim Stenindustri om å restaurere gravminnet slik at teksten igjen ble godt synlig. Dessverre så viste det seg at stenen var så misfarvet at det ikke lenger var så lett å få den lesbar, så de lagde en ny plate som skal settes på plass i gravminnet.


Kvalitet og lesbarhet før og etter er jo påtakelig. Og det viktigste av alt - det er gjort i samarbeid med kirkevergen der nede og håndtverksmessig korrekt. Fonten er helt lik, og proposjonene stemmer eksakt. Den gamle steinen skal hentes av min onkel og tante, og plasseres et sted på Sommervold, hvor de bor. Det er et viktig knutepunkt i Trondheim for slekten. Jeg skal komme tilbake med en gårdshistorie senere. Nå er jeg bare glad for at gravminnet etter tippoldefar Lund er på plass og restaurert etter alle kunstens regler, til glede for både nåværende og fremtidig slekt.

1 kommentar:

Vidar Øverlie sa...

Dette var fenomenalt bra, Petter. Tusen takk for en veldig lesbar blogg.