torsdag 11. september 2008

Graven til Mikal Lund - En oppdatering

Jeg begynner å forstå litt begrensningen til Blogg formatet. Oppdateringer bør ikke gjøres i orginale post, da innhold og kontekst kan endres. Så da blir det nye oppdateringer etterhvert som flere opplysninger tilkommer.
Her er en oppdatering på gravminnet på Domkirkegården:

Jeg ringte i dag morges Kirkegårdsdrift i Trondheim som har ansvaret for drift av kirkegårdene i Trondheim. (D0h!) Snakket der med leder Helge Rask, som kunne fortelle meg at på fredede gravsteder - og alt innenfor gjerdene til Domkirken og Domkirkegården er fredet - så kan ingenting endres. Gravminner og støtter må være slik de er. Man har ikke lov til å fjerne eller legge til noe uten først å ha innhentet tillatelse fra kirkevergen. Men man har lov å pusse opp gravminner, og å friske opp tekst. De ønsker likevel å få vite om arbeid som igangsettes først.

Etter anbefaling fra kirkevergen, så tok jeg kontakt med Trondheim Steinindustri, som har gitt meg en pris på rensing av gravminnet og oppfrisking av all tekst på den. Dette vil bli gjort i løpet av september. Håper å få postet et nytt bilde når arbeidet er gjort. Som en digresjon, så kan jeg melde at Trondheim Steinindustri holdt til i krysset Wessels gate/Øvre Møllenberg gate, og det er der jeg bodde i en del år før jeg flyttet til Oslo for 12-13 år siden. Lurer på om jeg skal be om naborabatt...

Til slutt sendte jeg kirkevergen en mail hvor jeg ba om bekreftelse på at arbeidet i nevnte omfang kunne gjennomføres av kyndige håndtverkere. Satte samtidig meg selv som kontaktperson for graven. Nå gleder jeg meg bare til å se det ferdige resultatet. Når det gjelder fredede gravsteder, så er det altså best å spørre først.

Ingen kommentarer: