fredag 19. september 2008

Legacy brukergruppe DIS Oslo/Akershus

De fleste fra DIS-chat vet at jeg var en av initiativtakerne til å få opprettet en brukergruppe for Legacy i DIS Oslo/Akershus. Ikke det at jeg nødvendigvis er så kunnskapsrik, men jeg hadde et ønske om å lage et forum for brukere av Legacy slik at vi kunne komme sammen og prate om hvordan vi bruker programmet. Vi møtes hver tredje torsdag hver måned, jeg tenkte jeg veldig kort skulle fortelle om møtene så langt.

Vi prøver å ha et slags workshop-preg på møtene hvor første del har et tema, og siste del konsentreres om problemløsing og å svare på individuelle spørsmål folk har. Den siste har en tendens til å bryte opp i mindre grupper.

Vi hadde vårt første møte i mai, og dette ble et presentasjonsmøte hvor vi fortalte litt om hvordan vi brukte programmet og hvilke problemer eller områder man ville vite mer om. Andre møtes tema var Legacy 7 og presentasjon av nye funksjoner. Vi så nærmere på Source Writer, eller Kildeskriveren som det er oversatt til. Vi bruker Legacy videoene for å vise funksjonaliteten, og så ser vi selv på det som var uklart. Segmentene er veldig fine og korte og veldig informative. Vi tok sommerferie i juli, men vi var tilbake i august med Kartplotteren som tema. Spennende ny Legacy 7 funksjonalitet, men hvor ikke alle så at de ville ha like god nytte av å investere tid til å "plotte" sine stedsregister.

Det siste møtet så langt ble avholdt i går, og temaet var bokproduksjon basert på informasjon fra Legacy. Sigurd og Benedicte fortalte om sine erfaringer med å lage bøker og hefter, og som vanlig så kom alle med gode innspill og tips underveis, spesielt under billedbehandling og fotografering/scanning av eldre fotografier.

Vi har fått en fin stamme med medlemmer som stiller opp, og vi har tilvekst av nye personer også. På forrige møte kom en person til, og i går fikk vi to nye. Det er veldig hyggelig, og vi prøver også å ivareta disses behov. Og som en liten endring vil vi nå alltid ta en presentasjonsrunde før vi starter, sånn for å kick-starte bekjentskapet (og å friske opp for oss meg teflon-hukommelse ;) )

Lokalene i Lakkegata er ypperlige til formålet. Vi har plasser nok til alle, vi har prosjektor og storskjerm for vising av ting fra PC. Tavle og flipover for "analog" tegning og fortelling, og ikke minst et velutstyrt kjøkken hvor utsøkt kaffe og te kan tilbredes.

Samlokasjonen med DIS og NSF (Norsk Slektshistorisk Forening) er en genistrek. Deres bibliotek er rikholdig og omfattende for de som tar seg tid til å dykke ned i det. De har åpent for høsten 2008 mandag 11-15.30, torsdag fra 11-20 og lørdag fra 10-14.

Uansett, de som ønsker å vite mer om Legacy eller å møte likesinnede brukere, se linkene til høyre for bloggen under "Legacy lenker", eller kontakt meg på mail eller på DIS-Chat. Vel møtt!

1 kommentar:

Liv Ofsdal sa...

Et kjempeflott tiltak Petter!! Det ser virkelig ut som denne gruppen har komet for å bli.
Og jeg er helt enig - kurslokalet i Lakkegt er ypperlig til kurs/brukergrupper i mindre format - inntil 14-15 personer.

Jeg får prøve å få til å komme en dag trur jeg, denne uken hadde vi møte i Vestfold så da gikk det ikke desverre :(

Stå på videre!!