lørdag 27. september 2008

På loppemarked 2

Denne helgen har det også vært loppemarked i Oslo, og to av dem fikk besøk av meg. Dagens fangst var:
- Illustrert Norsk Kunstner Leksikon, utgitt 1956
- Kirkeligt Liv i Fortid og Nutid, utgitt 1883
- Politiets Daglige Virke, utgitt 1941
- Forsvarets Rolle i Norges Historie, utgitt 1965
- By, Bok og Borger, Deichmanske bibliotek gjennom 200 år, utgitt 1985
- Norges Statsforvaltning I, utgitt 1947
- Det Norske Presteskapet i det 19. århundre, utgitt 1954
- Oslo Skredderlaug gjennom 350 år (1607-1957)
- Kong Haakon VII Taler, utgitt 1947

Dagens funn er Kristian Kristiansens Klokken på Kalvskinnet. Det er en roman som utspiller seg fra 1600-1800 tallet i Trondheim, og hovedpersonene er ofte av de lavere samfunnslag. Dette er en spennende bok jeg gleder meg til å lese igjen. Det skal være to bøker til av samme forfatter, og de bøkene leter jeg etter. Jesper nattmann (1957) og Jomfru Lide (1960)

Åh ja. Totalt utlegg denne gangen: 90 kroner.

2 kommentarer:

TorillJ sa...

Gled deg til Klokken på Kalvskinnet, det skal visst være noe slektskap der sier noen, men hvem vet

Petter Stene sa...

Gleder meg til å gløtte i boka om skredderlauget i Oslo også. Jeg hadde en skreddermester i Tønsberg, og selv om det sikkert var mye mindre forhold der, så kan det kanskje gi noen indikasjoner på hvor man kan lete for å finne laugsinformasjon.