mandag 8. september 2008

Slekten min, del 1 - Vågå

Jeg tenkte jeg skulle skrive noen ord først om det jeg holder på med akkurat nå, nemlig Opplandsbygda Vågå. I tiden rundt 1800, så var Vågå mye større enn det er i dag, og omfattet deler av Sel og Heldal.

Vågå ligger i nord i Gudbrandsdalen og er omkranset av Lom, Lesja og Dovre, samt Øystre Slidre og Nord-Fron til sør og sør-øst. Kirkebøker finnes fra 1736, og Norunn Klettums utmerkede "Herred, prestegjeld og sogn i Norge" sier at Sel har egen kirkebok fra 1886, og at Sel og Heldalen ble utskilt som egne Herred i 1907.

Av kirkebøker så er det en ubrutt kjede av ministerialbøker fra 1739 og frem til 1904, og en klokkerbok fra 1894 til 1939. I tillegg er det et sjeleregister fra 1736. De vanlige folketellingene er også tilgjengelig for Vågå (Waage). Det finnes noe 1600-tall manntall og matrikler/jordbøker på Digitalarkivet.

Kirkebøkene er ikke av de enkleste å blind-lete i, men de er skrevet av, og søkbare på Arkivnett, Oppland.

Min slekt til Vågå kommer fra Ole Laurgaard Hansen. Han var vervet soldat, og tjenestegjorde på Vardøhus festning i Vardø. Han fikk et barn med Sara Christine Andreasdatter Pedersen. Hun er forøvrig i Vardø grenen min med lengst fartstid i Vardø. Mer om dette senere.

Ole Laurgaard Hansen f. 14 apr 1830 Laurgaardejet, døpt 2 mai 1830 i Vågå kirke.
Foreldre: Hans Olsen og Synnev Stenersdatter.

Sara Christine Andreasdatter Pedersen f. ca 2 mai 1826 Persfjord, Vardø, døpt 16 jul 1826 i Vardø kirke. Hun ble komfirmert 5 jun 1843 i Vardø kirke. Under folketellingen i 1855 (Vardø har personnavnlister for denne) befinner hun seg i Persfjord 28 år gammel, sammen med sin mor Adreane Ingebrigtsdatter, 71 år gammel enke, og sin bror Peder, 24 år. Adreane døde i 1859. Under folketellingen 1865 finner vi trolig igjen Sara i Nesseby. Sara Andersdatter, tjenestepike født 1825 i Vardø. Under folketellingen 1875 er hun trolig tilbake i Vardø igjen, fortsatt som ugift tjenestepike. Jeg har ikke kunnet finne noen andre Sara døpt i tidsrommet 1820 til 1830 hvis navn kunne passe, så jeg antar at det er rett person.

Så Ole og Sara fikk et barn, Grethe Josefine Oline Olsdatter f. 4 jan 1856 døpt 24 aug 1856. Hun ble komfirmert 9 jul 1871. Hun er min tippoldemor.

Men, hører jeg innvendingene nå, kjære lesere. Dette er jo Vardø og Finnmark. Hva har dette med Vågå å gjøre ? Tålmodighet dere, tålmodighet. En historie har alltid en begynnelse, en masse surr i midten og forhåpentligvis en slutt.

Når jeg fant dåpen til min tippoldemor, så står det er Ole Laurgaard som far. Ikke noe patronym. Men Laurgaard er jo i Vågå, Oppland. Hvor kom koblingen ? Svaret lå i de militære rullene fra Statsarkivet i Tromsø. De var elskverdig nok til å sende meg kopier av de, og der sto det at han var utskrevet i Gudbrandsdal distrikt. Det gikk nok litt fort for skriveren den gangen, fordi det står likhetsmerker til han over, som var komfirmert i Overhalla. Nok om det. Det var faktisk ikke kjent for meg at det var soldater fra andre deler av Norge enn Trøndelag, Nordland, Troms og Finnmark som tjenestegjorde ved Vardøhus.

Stamrullene for Gudbrandsdalske kompani ligger på Digitalarkivet, og der er det til overmål to Ole Hansen som er født i 1830. En i Lom og en i Vågå. I og med at Laurgaard ligger i det som omfattet Vågå på den tiden, så gikk jeg for han.

Heretter, så er alle opplysninger merket "arbeid pågår".
Hans Olsen f ca 1782 gift 4 apr 1815 med Synnev Stenersdatter f 1792, døpt 23 des 1792. De har så langt seks barn.
1. Brith f 1814, døpt 11 sep 1814 i Vågå kirke
2. Anne f 8 jan 1819 på Sørumseje, døpt 10 jan 1819 i Vågå kirke
3. Ingbjør f 15 des 1822, på Sørumseje, døpt 25 des 1822 i Vågå kirke
4. Rønnøg f 20 jun 1826 på Laurgaardejet, døpt 2 jul 1826 i Vågå kirke
5. Ole f 14 apr 1830 på Laurgaardejet , døpt 2 mai 1830. Komfirmert 9 aug 1846 i Vågå kirke.
6. Paul f 25 jun 1834 på Næsset under Laurgaard, døpt 20 jul 1834 i Vågå kirke.

Hans og Synnev var husfolk, men på dåpen til Anne i 1819 så var det storfint folk som faddere: Løientnant Ulrich Rejnhold Ziegler, Landhandler Poul Andvord, Krigsraad Andreas Molbech Lundh, Fru Anne Marie Lundh f Bjerregaard og Jomfru Kirstine Margrethe Bjerregaard. Hvorfor vet jeg faktisk ikke. Kanskje det var "Vær god mot ditt tjenerskap"-dag. Som alltid i slektsforskningen så reiser ethvert svar på et spørsmål som oftest et par nye.

Synnev var datter etter Stener Endrestad (skrev seg Stener Næsset) som under folketellingen i 1801 bodde på Stokstad som andre gangs enkemand 35 år gammel med fire barn, hvorav en åtte år gammel Synnev. Endrestad er en gård i Sel, og denne tråden videre har jeg forløpig ikke kommet videre med, pga tid.

Hans var sønn av Ole Svensen og Kari Olsdatter. Hyggelige navn å lete etter på disse trakter skal vite. Ole er født ca 1762 og Kari ca 1761. De har så langt jeg har funnet, og husk igjen på at jeg holder på med dette, tre barn. De giftet seg 8 des 1786 i Vågå kirke.
1. Svend f ca 1787
2. Ole f ca 1789
3. Hans f ca 1792
De bodde på gården Svee under folketellingen 1801.

Av arbeid som ligger foran meg, så skal jeg gå etter kirkebøkene nøyere og sørge for at alle barn og steder blir funnet og registrert. Jeg må lete i begravelser etter dødsdatoer, og så se i skiftene på Statsarkivet i Hamar for ytterligere informasjon.

Så forløpig ikke stort å melde fra Vågå. En liten øy i min slektshistorie som jeg gleder meg til å utforske nærmere. Har du informasjon om noen av disse, så send meg gjerne en kommentar, eller en email. Eller enda bedre, kom på DISchat og slå av en prat.

Ingen kommentarer: